Tłumik – kiedy opłaca sie jego naprawa, a kiedy go wymienić?

tłumiki

Niesprawny tłumik może przysporzyć nam wielu nieprzyjemności. Najmniejszą z nich jest nasz wstyd, kiedy tłumy ludzi oglądają się za nami, poważniejszą mandat, a niestety może dojść nawet do sytuacji, gdzie nasz samochód zostanie mocno uszkodzony, a my przy okazji stracimy dowód rejestracyjny i zostaniem skierowani do ponownego badania technicznego. Dlatego też zalecamy, by taki problem eliminować już w zarodku. W związku z tym pokażemy Wam sytuacje, które mogą skłonić nas do zbadania problemu, w kierunku układu wydechowego.

Jakie zadanie w naszym samochodzie ma tłumik?

W najnowszych samochodach układ wydechowy pełni bardzo istotną rolę. Nie jest już tylko odpowiedzialny za usuwanie spalin z silnika, ale również wpływa na pracę silnika. Dlatego też jego długość i przepustowość jest skrupulatnie wybierana w taki sposób, by cała jednostka pracowała jak najbardziej wydajnie. Co więcej, aktualnie różne przeróbki wydechu mogą pociągać za sobą przykre konsekwencje, szczególnie, że w jego skład wchodzą aż trzy tłumiki, kolektory oraz filtry cząsteczek stałych.

Jakie objawy powinny nas niepokoić?

Najbardziej powszechnym objawem usterki układu wydechowego jest jego głośne chodzenie, a dokładniej swego rodzaju buczenie. Przyczyną najczęściej jest nieszczelność układu. Wówczas tłumik traci swoje właściwości wygłuszające. Dlatego też jeśli tylko zaobserwujemy, że nasz silnik chodzi głośno, szczególnie na wyższych obrotach to sprawdźmy tłumik końcowy, który jest też najbardziej dla nas samych dostępny.

Żeby jednak nie było tak kolorowo, warto pamiętać, że nie wszystkie objawy będą tak oczywiste. Innymi mogą być nadmierne zanieczyszczenia oraz zapachy wydostające się z tłumika. Towarzyszy temu często gorsza reakcja na gaz oraz obniżona moc silnika. Co ważne, nie są to efekty gwałtowne, a raczej powolny proces, który z czasem narasta.

Jeśli nawet nie obserwujemy żadnych nieprawidłowości to powinniśmy się liczyć z tym, że po 5-10 latach i tak będziemy musieli wymienić tłumik końcowy. Ma na to oczywiście wpływ jego eksploatacja, ale również takie czynniki jak warunki pogodowe, wilgotność czy powstająca rdza. To właśnie korozja jest jednym z głównym przyczyn konieczności wymiany tłumika. Problemy mogą mieć również posiadacze samochodów o niskim zawieszeniu. Wówczas powinniśmy uważać na wysokie krawężniki i progi zwalaniające, bowiem możemy uszkodzić tłumik mechanicznie – nie jest on w końcu zabezpieczany żadną osłoną.

W żadnym wypadku nie powinniśmy zapominać o nieszczelności, która może doprowadzić do opłakanych skutków. Oczywiście rozpoznamy problem za sprawą głośnego buczenia, ale jak często słyszymy na drogach, nie przeszkadza to kierowcom by nadal prowadzić pojazd. Następstwem takiego postępowania może być jednak doprowadzenie do korozji, a tak dotyka również elastycznego łącznika, trzymającego wydech. To jednak nie koniecznie zagrożeń. Największe dopiero przed nami – wydobywające się spod maski spaliny mogą bowiem trafić do kanałów wentylacyjnych, które zasysają powietrze z zewnątrz. Te następnie trafiają do naszej kabiny tworząc już nie tylko niebezpieczeństwo dla samochodu, ale i dla nas samych. Dlatego jeśli wyczuwamy w samochodzie woń spalin lub też zauważymy, że wydobywają się one z nawiewu, niezwłocznie udajmy się do warsztatu, oczywiście z uchylonymi szybami!

1 listopada, 2021 przez